Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

lørdag 12. november 2011

Elevkveld, nå og på 70-tallet

God lørdagskveld! 
Har kost meg med å se på Skal vi danse på Tv2. Flotte deltagere i Kari Traa og Atle. 

Det bringer meg til i går kveld da jeg hadde plikttjeneste som vakt på min yngste datters elevkveld. Klassen står på og samler inn penger til Barcelona-tur til våren.

Så jeg troppet opp i MOT-jakke (skal lage et innlegg om MOT-kampanjen seinere) og hjalp til så godt jeg kunne med pizza-steking bl.a.
Etter hvert kom det barn og ungdommer, noen med høyhælte sko eller støveletter, styla hår,i nyeste bukse og topp, nysminka og ... med tannregulering. Enda litt barn, på tur mot voksenlivet.

Det var uungåelig å mimre litt tilbake til egne elevkvelder på 70-tallet. Mye er likt og ganske mye er forskjellig. Musikken, konkurransene, lysteknikken...
Mine gamle ører krymper seg litt over volumet, he, he.

Dansende jenter, bassen dundrer i gulv og vegger, dunkel belysning, lyskastere som skifter mellom rødt, grønt, blått og gult etter rytmen i musikken. Forventningene ligger i lufta, glede, stemmesurr, litt flørting. 
Musikken er annerledes enn vår, men plutselig høres en gammel slager over høytalerne, Elton Johns "Will you be my love tonight?", en ordentlig klinelåt..

Jeg husker at jeg lærte å danse swing til "Bye, bye love" av venninna mi, Marit, da vi gikk på ungdomsskolen på Lødingen. Vi øvde på rommet hennes før vi gikk på elevkvelden. Vi hadde selvfølgelig dolla oss opp. Jeg hadde en mascara som het Mary Quant og blå øyeskygge. Og yndlingsdeodoranten het "Summer Love". Vi tilbrakte mange besøk på parfymeriet på Lødingen, før vi bestemte oss for å bruke noen kroner på kosmetikk.
Akk ja, det var tider.

Klesstilen på den tida var slengbukser og etter hvert platåsko. Mener også vi hadde pinetrange bukser som vi ikke fikk på oss uten å ligge flatt på gulvet og få hjelp til å trekke igjen glidelåsen og komme oss opp i stående. Sitte eller gå i de dongeribuksene? Problematisk. Skulle tro hele den ungdomsgenerasjonen blei steril, men unger har vi fått de fleste av oss. ;)

Jeg synes verden var enklere å være ung i på den tida, men jeg tar sikkert feil. Dagens unge har andre utfordringer enn vi hadde, men de fleste ser ut til å takle dem bra.

Ha en fin lørdagskveld! 

Vennlig hilsen Eva Annie

Ingen kommentarer: