Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

fredag 11. november 2011

Vrikking på rumpa gir mindre helseplager!



På pauserommet løser vi mange verdensproblemer på 10 minutter. En dag gjaldt det en resept mot bekkenproblemer i forbindelse med graviditet. Merk: Jeg sa 10 minutter, så det er ikke de mest seriøse forslagene som kommer opp. Men diskusjonen skapte mye latter, i det minste. Enskjønt vi er obs på at dette er et alvorlig problem for de som rammes, så det er sagt.
I asia og afrika går kvinnene med svingende hofter, og tallenes tale er at det fins nesten ikke bekkenproblemer der. Hvorfor? Er det hormoner, kostholdet eller måten vi går på?
Noen mente at vi har så høy andel av bekkenproblemer i de nordiske landene, fordi norske kvinner ikke tør å vrikke på rumpa når vi går. Vi går stivt med minst mulig bevegelse i hoftepartiet, for vi er så redde for kommentarer og å høre at vi gjør oss til. Kun når vi går i skjørt korter vi ned på de lange, travle skrittene og den militære trampinga vi har lagt oss til.
Ei på jobben sa t.o.m. at på en felles fjelltur, på vei ned, måtte hun vrikke litt ekstra på rumpa for å avlaste føtter og hofter. Men - hun så selvfølgelig bak seg først for å se om det kom noen etter henne.. :O    :-)
Dermed gikk diskusjonen heftig om dette stemmer eller ikke, eller om det er den harde arbeidsbelastningen norske kvinner opplever med lange arbeidsdager på harde betonggulv som har skylda.
Da jeg kom heim måtte jeg selvfølgelig sjekke opp dette på nettet og fant kjapt forskning om dette:
Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund
Okt. 2011
"Man vet ikke så mye om årsakene til bekkenløsning, selv om det rammer ganske mange. - 15-20 prosent av kvinnene i Den store mor og barn-undersøkelsen er betydelig plaget. På verdensbasis er det rapporter om forekomster helt fra fire prosent til 75 prosent. Dette kan skyldes varierende eller manglende diagnosekriterier, sier Bjelland. Hun tror det er en myte at bekkenløsning er et norsk eller nordisk problem. - I vår studie er ikke forekomsten spesielt høy. Det er ganske mange som rapporterer om smerte over ett av leddene, men de som rapporterer sterke smerter er ikke så mange. - Jeg tror det kommer an på hvordan du spør kvinner. Kanskje har det også å gjøre med at vi i Norge dessuten har en del rettigheter som gjør at vi har mulighet til å bli sykmeldt i svangerskapet, og at kvinner med bekkenløsning med gangvansker kan få henvisning til fysioterapi. - Dessuten kan den høye yrkesdeltakelsen hos norske kvinner gjøre at problemet blir mer synlig, sier hun.
Når kvinner blir gravide er det veldig viktig at ledere tar initiativ til å tilrettelegge arbeidet ? det gjelder kanskje spesielt blant de som har stressende eller fysisk tunge jobber, mener Bjelland. -Jeg tenker på alle kvinnene i omsorgssektoren, de kvinnene som jobber i hjemmene til folk, på sykehjem med tungt stell, eller jobber på sykehus der de går i lange korridorer. Lærere, førskolelærere og andre som jobber i barnehage har også yrker som krever mye fysisk. Dette er også store kvinneyrkesgrupper vi kan tenke på, mener hun. - Samtidig er det også problematisk å sitte stille over lang tid, sier hun, og legger til: - Graviditet er ikke en sykdom, men en tilstand som det bør tas hensyn til, sier hun."
Et alvorlig problem for de som er rammet, men det er hjelp å få. Det fant jeg i alle fall ut av min lille "search". ( Hmm, Hvordan skal jeg endre skrifta tilbake... Urgh)
Jeg husker en gang jeg møtte et syn i foajeen på UNN som fikk meg til å stoppe opp, helt bergtatt: Det kom to omfangsrike, flotte fargede kvinner gående, i flagrende (svært) fargerike gevanter . De gikk med svingende hofter, en rank holdning og hodet høyt hevet, smilende og pratet sammen på, for meg, et uforståelig språk. Jeg så meg rundt, og resten av folkene som hastet til og fra av pasienter og pårørende var kledd i sort og grått. Vi var som uanselige spurver i forhold til de to nydelige damene. Jeg bestemte meg der og da at neste antrekk jeg skulle ha på meg skulle ha rødt i seg.
Men er det virkelig slik at vi pådrar oss helseplager i muskler og ledd, fordi vi er så redde for at andre skal se på oss??
Er det jenteoppdragelsen som sitter i oss; beskjedenhet, sjenanse, ikke se på meg?
Skal vi virkelig finne oss i det? 
NEI! I dag har jeg vrikket ekstra på rumpa mens jeg har gått gjennom milelange korridorer til og fra klasserom. 
Om noen ser på oss eller plyster etter oss ( Juhuu!), hva gjør vel det?
 Så jenter; vrikk på rumpa! Det er sunt og helsebringende. :D Og man blir i godt humør av det!

Ha en super tirsdag ettermiddag, alle sammen!
                                                          DANSERUMPE: Danse masse og sove lite, er ekte brasiliansk ¿ og nøkkelen til denne kroppen, ifølge Yani de Simone.
 Fant et bilde om å lære samba, det eneste som passet som illustrasjon. (Råd ikke bruk rumpe som søkeord på nettet. Dere aner ikke hvilke alternativ som kom opp. Eller det aner dere sikkert... he, he :-) )

Ingen kommentarer: