Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

søndag 1. april 2012

Matinspirasjon med egen vri.

Kremet laksesuppe med nybakt brød til.

Hva skal vi ha til middag? Det er vel et spørsmål de fleste undrer på, enten de lager den selv eller får den servert ferdiglaget.

I dag kom jeg på den store fordelen med å lage maten selv: Som dagens kokk bestemmer du hva dere skal spise og du har fullstendig vetorett...!

Jeg har i lengre tid hatt lyst til å lage fiskesuppe, både fordi det er så godt og ellers er noe vi spiser sjelden her i huset. På Jannes blogg, Huset i skogen ( www.janna-husetiskogen.blogspot.com) fant jeg oppskrifta jeg hadde lyst å prøve. 

(Egentlig var jeg litt skeptisk til å servere fiskesuppe. Jeg tenkte at det kanskje gikk inn under kategorien fiskeboller og grøt; altså mat en ikke blir mett av.)

Jeg hadde ikke alle ingrediensene, bl.a. hvitvinen. Den hadde jeg drukket opp for et par uker siden og er dessuten ikke min favorittvin. Kanskje det er lurt å ikke drikke opp alt neste gang??
Sellerirot hadde jeg heller ikke, men jeg kuttet opp litt paprika og kålrot i små små biter. Fiskesuppa blei nydelig uansett. Fløten og rømmen gjør virkelig susen!

Jeg fant ut at jeg måtte ha brød til, og deigen lagde jeg mens fiskekrafta putra på ovnen.

Det blei trekantbrød.
Her er oppskrifta med Evas vri (hadde ikke sammalt fint hvetemel):
Trekløverbrød, 36 stk.
50 gram gjær
50 gram margarin (bytta det ut med 1 dl. fløte)
ca. 5 dl vann (4 dl. vann og 1 dl fløte)
2 ts. salt, evt. 1 kryddermål malt karve
2 ts. sukker
ca. 7 dl. hvetemel
ca. 7 dl. sammalt hvete fin. (Her brukte jeg linfrø, sammalt hvete grov, havregryn, solsikkekjerner, litt hvetemel). Det gir grovere brød med mer mat i. :)

1 halvpisket egg og 1 spiseskje valmuefø til pensling og pynt. ( Det glemte jeg selvfølgelig, selv om jeg hadde begge deler..)

Bland sammen det tørre og ha det våte i. Elt godt. Sikkert lurt å forheve en halv time, men det hadde ikke jeg tid til. Hevet brødene i en god halvtime og stekte dem midt i ovnen på 225 grader i ca 10 minutter.

Jeg brukte halve deigen til å lage et avlangt brytebrød. Resten blei laget til trekantbrød.

Smakte fortreffelig sammen med fiskesuppa. En smule skepsis fra de som satt ved bordet, men suppa ble spist og noen forsynte seg flere ganger. :)

Før middag var jeg og hundene på tur ute i det fantastiske været vi har i dag.
Skuterløypa er flott å gå i, Fame og Timmy. <3

Ha en fortsatt fin palmesøndagkveld.
Eva Annie :-)




Ingen kommentarer: