Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

lørdag 19. mai 2012

Mai og melankoli

Hva er det med mai som kan gjøre at noen av oss  kan føle oss nedstemt, ja litt 
melankolske. Mai er jo synonymt for våryrhet, glede og forventning. 


Trær er vakre, tidløse og får fram mange følelser.
Bildet er hentet fra internett.

I stedet er det vårslapphet. Kanskje det er været. Været kan man jo alltids skylde på. Det har vært en kald, sur vår (eg. "vinter") så langt denne måneden. Selv politiet gav beskjed om at det ikke ble bøter for å kjøre på vinterdekk før etter 17. mai. Så det er da noe å glede seg over. Det har snødd i flere omganger de første fjorten dagene av mai, men nå må det vel være slutt? 


Mona på verandaen etter det siste snøfallet i mai.

Etter det fine været på 17. mai, har det regnet i bøtter og spann. Det har vært skikkelig "blås-bort-vær". Det blåser i dag også, men sola kikka fram et lite øyeblikk. Jeg har lyst til å gå ut og rake, men gruer meg fordi det er kaldt. I dag fyrer jeg i ovnen for at det skal bli litt lunk i huset. Deilig.


Jeg har gått og fulgt med på tininga av snø og is rundt huset i lang tid nå. Det har gått sakte, men oppkjørselen er i alle fall ikke lenger et gjørmehull. Der er det tint og nesten opptørket. Men plenen er ennå snødekket enkelte steder. Jeg har gått en liten regnogoseringsrunde for å se på rosebusker, stauder og klematisen min. Det er liv i dem! Rosene ved leveggen er blitt mye høyere siden i fjor, så det ser ut til at plassen jeg valgte var helt riktig for dem.
Utsnitt av hagen fra kjøkkenvinduet anno 19. mai 2012.

Jeg pleier jevnlig å kikke innom blogger jeg synes ser interessante ut. Men det er kanskje ikke så lurt å kikke innom hageblogger fra sørligere trakter av landet vårt.. I går leste jeg en fin blogg om en kar som hadde bygget ut og restaurert huset sitt, anlagt en nydelig hage og der han viste fram det siste; en sitteplass ved dammen sin. Det var grønt og fint, plantene var begynt å blomstre og han hadde en nydelig petunia på hagebordet. Her er linken: www.hagesalongen.blogg.no. Jeg har også dam i hagen, men den er ikke helt tint ennå..


Nei, det nytter vel ikke å sitte her og deppe. Det er bare å hive seg rundt, ta på lue, hansker og boblejakke, finne fram riva og spaden, og ta opp litt etterlatenskaper etter hundene. Det er mykje som kjem fram når snyen forsvinn, og alt er ikke like lekkert.


Ha en fin lørdag! :-) Eva Annie





3 kommentarer:

Marlen sa...

Åj så masse sny dåkker har, her i Bodø e d heldigvis ingenting!

evannies skråblikk på livet sa...

Heia Marlen! Det er nok fordi dere er ved havet. På Nordkjosbotn har de heller ingen sne. Vi ligg så høgt til fjells, + at det er et snyholl. :)

Rutetegardiner sa...

Vi vet det er vår i nord-norge, når vi bytter ut varmekjeledressen og ull-undertøyet med vanlig strømpebukse og boblejakken. Bikinien derimot blir et eksotisk plagg vi kjøper, og sjeldet får brukt.
Kos deg med hagearbeidet, og nyt dagene.. og ikke minst, drøm om soldagene som står for tur :)