Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

fredag 18. mai 2012

I disse søte kaketider

Akkurat nå er det stor aktivitet i mange hjem med forberedelse til konfirmasjon. Det er mange lister som skrives og krysses av for hvert gjøremål som er blitt utført. Og noen lettelsens sukk unnslipper for hver gang. Det er ett år siden jeg var i samme situasjon, så jeg husker det godt.




Kakebakinga er noe av det viktigste man planlegger, synes jeg. De fleste spør venner og familie om hjelp. Man "setter bort" kakebakinga, som det heter. For man har som regel nok med klargjøring av lokaler, ordne festklær, vaske og rydde før gjestene ankommer m.m.


I år ble jeg ikke spurt, men jeg bakte ei kake likevel som jeg tok med til konfirmasjonen vi var buden i. :) Jeg elsker å bake og pynte kaker! Vanligvis får man ønsker om man kan bake en spesiell kake eller ens egen favoritt.
Jeg pleier å bake Sachertorte, ei berømt kake fra Østerrike. Det er litt jobb med den, men så blir den ganske spesiell også. 


Denne gangen hadde jeg bladd i Teknologisk Forlags Store Kakebok og valgte ei rullekake. Tittelen er Piskota med valnøtter. Oppskrifta er ungarsk, og den er noe spesiell i og med at det ikke er mel i deigen. Det sies om Piskota at den kom til det ungarske hoff i slutten av det 15. århundre da kong Matthias giftet seg med prinsesse Beatrix, datter av kongen av Napoli.


Dette er ei herlig nøttefylt kake med pisket romkrem.


INGREDIENSER
Kaken:
4 egg, skilte
75 g sukker
1 ts pulverkaffe
2 ts mørk rom
90 g valnøttkjerner, finhakket
Fyll:
3 dl kremfløte
1ss mørk rom
2 ss sukker
Pynt:
200 g kokesjokolade
valnøttkjerner


1. Pisk eggeplommer og sukker stivt. Løs opp kaffepulver i rom, visp inn i eggeblandingen.


2. Stivpisk eggehviter. Bland forsiktig inn finhakkede nøtter i eggeblandingen, deretter eggehvitene. 


3. Ha røra i form ca. 36x25x1 cm, smurt og papirkledd. Stek i 180 grader i 15-20 min.


4. Kaka tas ut av ovnen, hvelves på et matpapir strødd med sukker. Fjern bakepapiret, dekk med matpapir og et fuktig kjøkkenhåndkle. Avkjøl.


5. Fyllet lages ved å piske kremen, mørk rom og sukker stivt. Fordel fyllet utover kaka, rull sammen fra kortenden, bruk papiret til å støtte med. Legg den med skjøten ned på ei rist eller et kakefat.


6. Pynt kaka med smeltet sjokolade. Fordel det utover kaka med en stekespade. Vent noen minutter og lag mønster med en gaffel. Dryss hakkede nøtter over og la kaka "sette" seg før den serveres. 


Her er det ferdige resultatet. Jeg rakk ikke ta bilde av den før en gjest var klar til å forsyne seg. :)


Jeg kunne tenkt meg å bytte ut den mørke kokesjokoladen med firkløversjokolade eller melkesjokolade. Likeledes kunne jeg tenkt meg å tilsette noe hvetemel i eggeblandingen.  Da må en sikkert prøve seg fram for å få riktig konsistens og smak.


Til slutt må jeg ta med et bilde av en av familiens yndlingskaker, nemlig krokankake. Dette er svigermor spesial, ei veldig mektig og nydelig kake.


Ha ei trivelig helg, alle sammen! :-) Eva Annie

Ingen kommentarer: