Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

torsdag 1. desember 2011

Prosjekt Grågåsa / kampen mot etterveksten

Grågåsa er flott, og det er mye lyd i ho også!

Da jeg bikket 50, bestemte jeg meg for å slutte å kjempe mot naturlige forandringer. Nærmere bestemt hårfarga. Det er uungåelig at håret gråner etter som årene går. Hvis man ikke er av de få % i befolkningen som har sin naturlige hårfarge uforandret gjennom hele livet, da.


Mamma sa at naturlig skjønnhet er det vakreste som fins. Nåja, vi tenåringssøstre var nå ikke udelt enige i det, vi ville gjerne ha noen forbedringer av utseendet vårt, falskt eller ikke. Sånn er det vel fremdeles. De unge farger i alle fall håret enda de ikke har et eneste grått hår.
Og det er jo ingen tvil om at en hel bransje er sjeleglad for det, både frisører og de som produserer hårpleieprodukter.


Min mamma har ei nydelig hårfarge. Hun er blitt gradvis gråere gjennom årenes løp og nå har hun helt hvitt hår.
Sånn farge vil jeg også ha, men det går sakte. Nå er det grått på sidene og en mer ubestemmelig gråbrun farge på resten. Rett som det er når jeg ser meg i speilet, vil jeg løpe rett til frisøren og få farga alt i en og samme naturlige, glansfulle, fantastiske look (lover reklamen..).
Men jeg har klart å holde meg til nå. Før kunne jeg av og til høre: Å, du ser ti år yngre ut med den nye hårfargen. 
Jeg har ikke lengre behov for å se ti år yngre ut. Ikke skal jeg ut på sjekker`n heller. Jeg er bare såre fornøyd med å se ut som jeg gjør. Og en god klipp har alt å si, sier de som har vett på det.


Jeg hadde ikke brydd meg om å blogge om noe så trivielt, hvis jeg ikke fikk et lite input om dette i går. Med på programmet "Trude" på Nrk1 var Ingrid Bjørnov, ei dame jeg har veldig sans for, og hun hadde slutta å farge håret sitt. Husker dere henne fra "Dollie de Luxe" i MGP og "Which witch"? Ingrid er vittig, bunn ærlig, snakker fort og spiller veldig bra piano. Har hørt mye på henne på radioen i "Herreavdelingen" med Finn Bjelke. Hun hadde ikke sett sin naturlige hårfarge siden slutten på 70-tallet. Hun kalte det prosjekt grågåsa, og mente at nå måtte vi damer slutte å plage etterveksten :) 


Hun mente forresten at vi jenter må slutte å fortelle hele tida hva vi ikke kan. Gjør mannfolkene det? Nei, tvert i mot! De er derimot VELDIG flinke til å fortelle hva de kan, hele tiden, uten blygsel og falsk beskjedenhet. 


Ja, ja, vi må alle få gjøre som vi føler for. No pressure. Men det skulle vært artig å vite hva hårbransjen hadde funnet på, hvis dette ble en trend?


Fortsatt trivelig torsdag ettermiddag! 
Nybakte serinakaker og kokosmakroner skal vi kose oss med nå. Nam, nam.. ;)

Eva Annie :D

2 kommentarer:

Siss sa...

Hehe, jeg har de siste ukene gått og gremtes over at jeg ikke har fått farget håret. Esken med hårfarge står klar på badet, men det har ikke blitt tid og anledning. Dessuten hadde jeg satset på hjelp fra Jeanette, men hun har i hvert fall ikke tid og anlednig. Så nå blir det bare gråere og gråere oppå toppen her. En stund var det liksom bak den delen jeg ser i speilet, men nå tyter det fram går hår over alt oppå krona. Jeg fikk et forsiktig kremt av frisøren sist jeg klipte med "tror du trenger ny farge nå". Hmmm, ja nå har jeg jo ikke bikket 50 ennå, så da er det kjekt å få høre at jeg ser ti år yngre ut. Jeg tror selvfølgelig på dem også når de sier det. Venter med grågåsprosjektet tror jeg. Ha en fortsatt fin kveld.

evannies skråblikk på livet sa...

Du skal bare farge håret, Siss! Join gruppa seinere når du har nådd rett alder og "pondus", he, he. Men kjenner meg veldig igjen i det du sier. :-)