Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

lørdag 1. mars 2014

Pakke i posten

Ka er lykke? For meg, for deg, for andre? Det er et stort ord som jeg er forsiktig med å bruke, for ordet er så viktig og ekte, i alle fall for meg. Lykke; det er så individuelt, og antakelig like mange svar som det er mennesker. Jeg har fundert lenge på det; ka er lykke for meg. 

Det viktigste for meg er at mine nære og kjære (både dyr og mennesker) rundt meg har det bra og trives med det de holder på med.

For de fleste av oss er det venner, familie og og kjærlighet som gir lykke. Materielle ting er faktisk mindre viktig. Det har Folkehelseinstituttet slått fast. De hadde et tre der folk kunne henge opp sine svar på hva som var lykke for dem. De fikk svar som å " besøke bestemor og bestefar", "at barna mine har det bra", "å få en god klem fra min kjære" og så videre.

Jeg synes jo også at forholdet til andre mennesker er viktigere og mer betydningsfullt enn materielle ting. Det er jo et velkjent uttrykk som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger. 

Men mens jeg har gått rundt og grublet på hva lykke er, møtte jeg meg sjøl i døra..



På en grå dag i februar kom den store lykkefølelsen i form av en pakke i posten. Noe så patetisk og fantastisk på samme tid! De store ordene om lykke forvitra som vann i sola. Lykke kan nemlig kjøpes for penger, dere.

Her var hverdagslykka mi! En herlig pakke som inneholdt kremer, shampo, og en ny fantastisk mascara og mye mer. (Nu nærmer jeg meg farlig nært rosabloggernes tema...! Men dere skal slippe før-etter bilder og selfies fra meg. :)) Lykkefølelsen var total. Lukte, prøve, kjenne luksusen mot huden. Heaven on Earth, kort og godt. Jeg smiler og fryder meg ennå hver gang jeg går inn på badet, ahhh.

Ka er lykke for deg? Er det også en pakke i Posten? Eller kanskje når du har vært på treningssenteret og kommer svett og fornøyd hjem, dumper ned i sofaen og kan unne deg noe ekstra? Flere lykkeforslag fra meg; bestille sydenferie på nett, se på kalenderen og vente vente. Endelig få levert inn eksamensoppgaven, gå på ski en vakker dag og nyte at sola endelig viser seg igjen, skype med noen av dine kjære som er langt unna, nyvaska hus, suse avgårde på scooteren innover vidda, få vite at man er friskmeldt, vite at man har mange blanke, ubrukte dager med avspasering i neste uke, aka vinterferie, endelig ferdig med et strikkeprosjekt, sitte og bla i den nyeste hagekatalogen og planlegge og drømme, barnebarnet sine armer rundt din hals, alene med ei bok og en kopp tè. Mulighetene er uendelige og fantastiske.

Her en dag oppdaga jeg en latterlig liten hverdagslykke for meg, i form av noen vinterlige småfugler. Jeg hadde kjøpt ny fuglemater som jeg hengte opp slik at jeg kunne se den fra stuevinduet. Da fuglene oppdaga det nye matfatet, strømma de til og forsynte seg av godisene. Og jeg fryda meg hver gang jeg passerte vinduet og så på de lubne kjøttmeisene og gråspurvene som koste seg utenfor. Lykkelig på deres vegne. :)



Bildet er henta fra internett, som dere ser. :)

Så det er bare å gå ut i verden, ta den i bruk og gjør deg sjøl eller noen andre lykkelig.

For min del betyr det vaske-huset-lykke (huff..!), samt at jeg skal ut i lag med yngstedattera og ordne med hestene.

Ha en fin 1. mars-lørdag, alle sammen! :)

Eva Annie



1 kommentar:

Siss sa...

Ja, du sette fingeren på akkurat det jeg kjenner som er lykke for meg. Det er de små små tingene i hverdag enten de er kjøpt, gjort, sett, hørt eller følt eller for den saks skyld spist. Noen kaller det hverdagsglede, jeg kaller det lykke.