Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

torsdag 29. november 2012

Bange anelser

Dagen derpå.

Det kan se ut som jeg mollkoser meg på en vanlig torsdag ettermiddag, men det er heller litt trøstespising. I går var jeg så optimistisk og tenkte at dette går veien. Vi beholder nok skolen vår.

I dag sto pessimisten i døra:
Hva om det bare er et spill for galleriet? Noen har sannsynligvis kjent til rapporten mye, mye lengre enn den gjengse innbygger i Balsfjord. De har sikkert hatt god tid til å finregne på de ulike alternativene for skoler som kan legges ned, flyttes, bygges ut etc. etc. Så har de satt opp de ulike alternativene mot hverandre og sett på ulemper og fordeler. 

Og konklusjonen har blitt: Legg ned de skolene der elevene får kortest reisetid. Det er Nordkjosbotn barne- og ungdomsskole og Malangseidet skole 1-7. 

Er det lagt lokk på de politiske (?) prosessene der debatten er uteblitt, fordi man ikke ønsker debatt om denne touchy saken? Jeg NEKTER å tro det, i demokratiets navn! Siterer han Røkke: Je er forbanna. Hvor mange har fått beskjed om å holde kjeft? I lojalitetens navn. Det kan man lure på. :/

Grunnen til at jeg er mer pessimistisk i dag, er at jeg ikke fikk med meg at rådmannen svarte følgende, på spørsmål om det er lagt inn skolenedleggelse i budsjettet for neste år: Nei, men det er TATT HØYDE FOR for skolestrukturendring i neste års budsjett.

Jeg datt fra himmel til helvete over natta. Er det bare spill for galleriet, alt sammen? Berolige befolkningen så man ikke blir så opprørt og engasjert? 

Jeg tror fortsatt på rådmannens oppriktige ønske og forståelse for å bevare skolestrukturen. Det er jo han som har ansvar for økonomien, Balsfjords pengesekk. Alle som har ei pengebok vet jo at man ikke kan bruke mer enn man har. Da går det på ræva, før eller siden. Og vi har en flink og dyktig rådmann i kommunen vår, det vet jeg. Jeg har møtt ham mange ganger og han har mange gode sider. Og  han er som jeg; løsningsorientert. Han er heller ikke redd for å si at han tar feil. Og slikt har jeg stor respekt for. En annen ting er at hans jobb er å utrede saker som politikerne ber ham om.  Så politikerne er nøkkelen her. Det er dem vi må forsøke å påvirke i denne saken.

Jeg vil at vi skal snu alle steiner og sjekke budsjett, utgifter og drift. Det må jo være mulig å spare ved litt god vilje annet enn å legge ned?

Likevel; idag er jeg mismodig og deppa. Men i morgen; da har jeg rista dette av meg - og er klar igjen. Det står jo om jobbene våre og hvor ungene/ungdommene i Nordkjosbotn og Malangseidet skal gå på skole.


Take care! Eller som de sier det på balsfjordsk: Bry dæ!

Eva Annie

Ingen kommentarer: