Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

onsdag 4. januar 2012

Tantegull


Tantegull eller bestemorsgull, jeg tror det er de samme følelsene som kommer fram i nærkontakt med disse små. Kunne selvfølgelig også skrevet bestefarsgull og onkelgull.. :-)
På julaften var jeg så utrolig heldig å få være i lag med to tantegull, en stor og ei lita. Storebror venta spent på at julegavene skulle bli åpnet, syntes vi voksne var sååå trege med å spise og rydde opp etterpå. Ikke nyttet det å mase om å få åpne en gave heller, mamma var standhaftig. Beundringsverdig!
Den lille pia, som nettopp hadde fylt 1 år, visste ikke hva hun ventet på, bare at mamma var så travelt opptatt at hun ble overlatt til tante og søskenbarn imens.

Hun er skjønn og har en 1-årings uskyld og nysgjerrighet. For å avlede henne fra å se etter mamma, gikk jeg rundt med henne på armen og kikka på alle julenissene og englene som sto rundt omkring. Den lille prata mye, men det var ikke særlig vi forsto av det. :)

For å drøye tålmodigheten hennes litt lenger satte vi oss ned med noen gamle leker, bl.a. ei lita dokke og ei blå plastikk-køyeseng. Denne leken kunne hun! Natta, på hodet i senga, stå opp igjen, gå litt rundt på bordet med dokka (med godt grep rundt dokkas føtter og hodet ned, men det var jo en ubetydelig detalj!) og det samme om igjen mange ganger. Fornøyelig for oss begge og så fint å få leke med ei lita pie med blått barneblikk på verden. Snakk om å leve bare i nuet. Det var mange minner som kom strømmende, etter mange års lek med mine egne døtre, da de var små.



Hun oppdaget etter hvert mobilen min på bordet og fikk låne den ei stund. Det var tydelig at hun visste nøyaktig hva den skulle brukes til, de små fingrene trykka på knappene som en proff og rett som det var holdt ho den opp mot øret og sa hallo.
Denne stunden med den lille gav så mye glede, det ble et ekstra lite lys i jula. 
Nå tror du kanskje at jeg ønsker meg barnebarn? Slett ikke; jeg synes de unge skal ta seg tid til å fullføre utdannelse og få seg jobb før de får barn. Men jeg sier selvfølgelig ikke nei takk den dagen barnabarna måtte komme. :-)

Idag har jeg begynt å rydde ut jula. Juletreet gikk først ut døra, de andre juletingene skal snart finne veien tilbake til eskene sine og loftet.
Vi har overlevd to tidlige morgener, riktignok etterfulgt av middagshvil etter endt arbeidsdag. Onsdager har jeg fri, så dette ble et kjærkomment hvileskjær etter nyttår. Arbeidsoppgavene står i ei endeløs kø framover, men det er bare å ta en ting av gangen, så kommer vi nok i mål. Tentamensbunkene jeg har jobbet med i dag har minket i løpet av ettermiddagen.

I morgen er familien enige om at vi skal ha pinnekjøtt til middag etter at vi har hatt noen dager med "normal" hverdagsmat.

Jeg gleder meg til lysere dager. Sola er på tur tilbake til oss, sakte, men sikkert. 7. februar lyser den på huset vårt, om det er klarvær.

Ha en fortsatt fin kveld, alle som sliter med å snu døgnet på rett kjøl! Eva Annie

Ingen kommentarer: