Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

lørdag 7. januar 2012

Babylykke på fire bein.

Så er det på`n igjen. I fjøset er det kommet trillinger og et "enebarn". Det betyr at vi går i møte ei tid med mye nattevåk  (for min bedre halvdel), masse ekstraarbeid, noen kompliserte fødsler, antakelig, men masse kos og spenning når de små melder sin ankomst. 
En nybakt førstegangsfødende med sine små. Hun stelte med dem som hun aldri har gjort annet hele sitt liv. Fascinerende å se hvor instinktivt de passer på og gjør alt riktig fra første sekund.


Den første geitekillingen som blei født markerte startskuddet for denne tida, og er alltid like morsomt.


Idag blei det født trillinger, tre hvite nøster. De to første var av ganske normal størrelse og rask til å die mora. Nr. tre var bittelita, puslete og ustødig på beina og skjønte overhodet ikke hvordan den skulle finne spenen til mora. Så den trengte litt ekstra omsorg, måtte holdes til juret, til den fikk sugerefleksen igang. Med litt prøving og feiling forsto den instinktivt hva det dreide seg om. Sulten er den beste læremester, pleier jeg å si. Etterpå så jeg at hun fant fram til spenen på egenhånd og patta iherdig.
Den erfarne trillingmora sjekker om "banet" får til å spise.


For oss blir det med andre ord mye handarbeid, som de sa i gamle dager når noen fikk spebarn i huset. 


Alt vil dreie seg om å gi best mulig stell til mor og barn. Og vi vet at det kommer til å bli veldig travelt med omtrent100 geitemødre som skal nedkomme i løpet av et par måneder. Det blir mange grytidlige morgener og seine kvelder før vi er ferdig med alle fødslene.


Jeg gleder meg allerede til i morgen med å se hvordan det går med Lille Mini. Skal prøve å få tatt noen fine bilder av henne.


Fin lørdagskveld ønskes dere alle fra Eva Annie!

Ingen kommentarer: