Om meg

Bildet mitt
I det gylne tiåret - over 60, pensjonert lærer, gift, 3 voksne barn, bor med Timmy som er en gammel hund på 13 år, ei katt ved navn Mona 14 år. Og ikke minst samme gubbe gjennom 35 år. :) Livsmotto: "Ta en dag om gangen". Vær takknemlig for det du har.

torsdag 27. desember 2012

Bonkos-votter og romjulstur



En skulle vøri fire år i romjul`n
og kjint ei jinte som var nesten fem,
og begge skulle kledd seg ut med masker
og kømmi julbokk tel et bæssmorhem.
Og klokka skulle vara midt på dagen
og vægen skulle vara lett å gå,
og aille bikkjer skulle vara inne
og æille biler skulle bære stå.

Alf Prøysen

Late romjulsdager er godt for helsa! I dag kom vi oss ut på tur med hundene, i kuldegrader som gjorde det temmelig iskaldt rundt nesen. Men med varmedress, nylua på og skjerf som dekka halve fjeset, klarte vi å gå en passelig lang tur. Det var friskt å gå ute i "kollmørtna". Seinere kom nysneen dalende og la seg over hålkeføret på gårdstunet. Litt utfordrende å gå på blindhålka, men alle lårhalser og andre bein er fortsatt intakt på husets innvånere.


Mellom tur, middagslaging og fjøsstell har jeg strikka votter. De kalles Lovikka-votter fra Nord-Sverige eller Bonkos-votter fra Manndalen. Yngstedattera har ønsket seg disse i lange tider, og strikkelysta kom over meg idag etter noen juledager uten strikkepinner. Jeg tar det som et overskuddstegn, godt å kjenne at skuldrene er senket og stresset er helt borte. :) 


Strikkinga fikk jeg tid til mens noen filmklassikere som "Arthur" med Dudley Moore og Liza Minelli og "Hjemme alene 2" rulla over tv-ruta. Godt å ikke planlegge aktiviteter og besøk hele tida, men ta ting som de kommer, gjøre nøyaktig som man føler for, akkurat der og da.

Avløseren med frue kom i kveld til gårds, så i morgen bærer det avgårde til Harstad-byen til feiring av min mammas 80-årsdag. Vi gler oss stort til det. Det skal bli godt å treffe mamma, pappa og mine fem søsken med familier til hyggelig lag. :-)

Ha fortsatt fine romjulsdager der ute!

Eva Annie

2 kommentarer:

Anonym sa...

hei

Siss sa...

Hyggelig at du har fått slappet av i jula og koser deg. Gleder meg stort til å treffe deg igjen når du kommer til Harstad i dag :) Skal bli moro å feire mamma i kveld sammen med hele familien.